Achtergrondafbeelding

A15 MaVA

A15 MaVA

Het project A15 MaVa bestaat uit ongeveer 37 km rijksweg (A15)  van de Maasvlakte tot het Vaanplein, inclusief de technische installaties, de bruggen, de viaducten, de Botlek- en de Thomassentunnel.

De A15 Maasvlakte – Vaanplein (A15 MaVa) is in vele opzichten een belangrijke verbinding. Het is dé verbindingsweg van Europa’s grootste haven naar het Europese achterland. Tegelijkertijd wordt de weg door vele mensen gebruikt om hun werk in de industrie, op- en overslagbedrijven in de haven te bereiken. De weg geldt ook als hoofdontsluiting voor belangrijke woon- en recreatiegebieden in Zuidwest Nederland.

Door de wegverbreding aan te besteden middels een Design, Build, Finance en Maintain (DBFM) Overeenkomst heeft Rijkswaterstaat ervoor gekozen het traditionele bouwen inclusief het financieren en onderhouden aan een marktpartij te gunnen. Dit gecombineerd met het economisch en maatschappelijk belang van de weg vereist een partij die capabel is om deze brede scope te managen en de belangen van en de samenwerking met Rijkswaterstaat vooropstelt. In dit geval zal A-lanes A15 hiertoe in staat zijn en is verantwoordelijk voor de reconstructie van de A15 tussen de Maasvlakte en het Vaanplein.

Wij ondersteunen het MCo-team door bij te dragen aan zowel algemene processen als projectspecifieke werkzaamheden. Op algemeen niveau verbeteren en vullen we het managementsysteem van MCo aan waar nodig, en adviseren, begeleiden en ondersteunen we projectteamleden bij het toepassen van Systems Engineering. Met deze integrale ondersteuning dragen we bij aan een gestructureerde en efficiënte aanpak binnen het MCo-team.

A9 Badhoevedorp- Holendrecht

In opdracht van Rijkswaterstaat verbreedt en verdiept VeenIX de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht. Dit is een onderdeel van project SAA. Dit project heeft als doel de capaciteit en veiligheid van de A9, een belangrijke snelweg in de regio Amsterdam, te verbeteren. Naast de verbreding van de snelweg van drie naar vier rijstroken, worden ook 11 kunstwerken, zoals bruggen en viaducten, gerenoveerd. Bovendien komt er in Amstelveen een verdiepte ligging van de weg, wat bijdraagt aan het verbeteren van de leefbaarheid in de omgeving.

Het project is verdeeld in drie deelgebieden (West, Midden en Oost) en het team Phasing & Roads. In het project vervult ProcessMinded de rol van V&V-coördinator voor deelgebied West en het team Phasing & Roads.

De V&V-coördinator draagt de verantwoordelijkheid voor het opstellen en uitvoeren van verificatieplannen, rapportages en eisenanalyses. Daarnaast ondersteunt onze collega bij het opstellen van keuringsplannen en denkt hij mee over het opleveringsproces.

Verbetering A27 Houten-Hooipolder

Het project Verbetering A27 Houten – Hooipolder richt zich op de uitbreiding en verbetering van de A27 tussen Houten en Hooipolder. In opdracht van Rijkswaterstaat werkt de bouwcombinatie De Groene Waarden – bestaande uit BESIX, Mobilis, Van Gelder en Mourik – aan een structurele verbetering van de doorstroming en verkeersveiligheid op dit drukke traject.

De Groene Waarden realiseert het noordelijk deel van het project, op het traject tussen Houten en Everdingen. In zuidelijke richting wordt de weg over een lengte van 7 kilometer uitgebreid naar vier rijstroken, terwijl in noordelijke richting de bestaande configuratie van twee rijstroken en een spitsstrook behouden blijft. Daarnaast worden belangrijke bruggen aangepakt:

De Hagesteinsebrug wordt volledig vernieuwd en voorzien van een moderne fietsverbinding.
De Houtensebrug wordt verbreed om beter aan te sluiten op de nieuwe infrastructuur.

Een duurzame en efficiënte uitvoering is geborgd dankzij de tweefasenaanpak. In deze methode werken Rijkswaterstaat en De Groene Waarden intensief samen om risico’s te beheersen en onzekerheden vroegtijdig aan te pakken. Dit resulteert in een stabielere en beter voorspelbare realisatiefase. De oplevering van het project staat gepland tussen 2029 en 2031.

Voor De Groene Waarden levert ProcessMinded een procescoördinator die een rol speelt in het beheersen van de interne processen binnen het project. Dit omvat het waarborgen van kwaliteit, voortgang en samenwerking tussen de betrokken partijen. Met een gestructureerde aanpak en aantoonbare procesbeheersing draagt ProcessMinded bij aan een efficiënte uitvoering en succesvolle oplevering van het project.

Planmatig Onderhoud Beweegbare Kunstwerken Vaarweg 1

Het project richt zich op het onderhouden van 10 beweegbare bruggen langs Vaarwegtraject 1. Het doel is om een vlotte en veilige doorgang te garanderen voor alle gebruikers. De bruggen spelen een cruciale rol, omdat ze zowel het vaarweg- als het wegennetwerk beïnvloeden. Vaarweg 1 omvat de wateren Haagse Trekvliet, het Rijn-Schiekanaal en de Delftse Schie, gelegen in de gemeenten Den Haag, Rijswijk, Delft en de deelgemeente Overschie/Midden Delfland. 

Het uitvoeren van groot onderhoud aan de bruggen omvat diverse disciplines, waaronder werktuigbouwkunde, hydrauliek, staalconstructies, civiele techniek, en E&I-installaties. Dit betreft onderdelen zoals de besturingsinstallaties, de centrale aandrijving in de brugkelder, de opstellingen van afsluitbomen, funderingen, en kabel- en leidingwerk. Voor elke brug wordt het ontwerp stapsgewijs uitgewerkt, van het Voorontwerp (VO) naar het Definitief Ontwerp (DO) en Uitvoeringsontwerp (UO), om vervolgens de realisatiefase in te gaan. Ook de realisatiefase maakt deel uit van de projectscope. Aan de zijde van de aannemer Hollandia Services werkt ProcessMinded in het bouwteam voor de Provincie Zuid-Holland. Met een bouwteam wordt de aannemer al vroeg in de engineeringsfase als samenwerkingspartner betrokken. Dit stelt de aannemer in staat om aanvullende expertise in te brengen en te komen tot een integraal ontwerp en een duidelijke overeenkomst voor de realisatiefase. De belangrijkste succesfactoren hierbij zijn: het bewaken van de voortgang, het vermijden van verrassingen binnen het gestelde budget, een gezamenlijk en beheerst ontwerpproces, teamwork en een doeltreffende en efficiënte besluitvorming. In het bouwteam wordt gewerkt met IPM-rollen (Integraal Project Management). Dit zijn de rollen Projectmanager, Manager Projectbeheersing, Omgevingsmanager, Technisch Manager en Contractmanager. Zowel aan de zijde van de opdrachtgever als van de opdrachtnemer zijn deze rollen ingevuld, wat resulteert in een team van in totaal 10 IPM-leden. 

In het projectteam vervuld ProcessMinded de rol van Manager Projectbeheersing. Met de verantwoordelijk voor het risicomanagement, omgevingsmanagement, planningsmanagement, documentbeheer, procescoordinatie, en het bewaken van de voortgang. Denk hierbij aan zaken zoals het organiseren van risicosessies, planningsessies, het coördineren van besluitvorming, afwijkingen, wijzigingen en documentbeheer en het monitoren van beheersmaatregelen, acties, raakvlakken en leerpunten.  

Gemeente Oudewater

De herinrichting van de binnenstad van Oudewater, met specifieke aandacht voor de Markt en haar omgeving, is een ambitieus project gericht op het revitaliseren van het historische hart van de stad. Het project beoogt de historische charme van de binnenstad te behouden terwijl het gebied gemoderniseerd wordt om te voldoen aan de hedendaagse eisen van leefbaarheid en duurzaamheid. Verschillende belanghebbenden, waaronder lokale overheden, ingenieurs, en de gemeenschap van Oudewater, werken nauw samen om dit project tot een succes te maken.

In dit project heeft ProcessMinded gefungeerd als Systems Engineer en adviseur Projectbeheersing voor het projectteam van de Gemeente Oudewater.

Om ervoor te zorgen dat dit project breed wordt gedragen en voldoet aan de behoeften van alle belanghebbenden, voeren we eerst gesprekken met stakeholders om hun verwachtingen en eisen te inventariseren. Vervolgens stellen we een gedetailleerde lijst op van de klanteisen van diverse groepen, zoals bewoners, klanten, ondernemers en bezoekers. Deze eisen worden vertaald naar een helder en uitvoerbaar programma van eisen, dat als leidraad dient voor alle verdere projectstappen. We structureren het project met een system breakdown structure, zodat het project beheersbaar en overzichtelijk blijft. Met het opstellen van verificatievoorschriften ontwikkelen we richtlijnen en criteria om te waarborgen dat alle projectonderdelen voldoen aan de gestelde eisen en kwaliteitsnormen.

Afsluitdijk

Na 85 jaar wordt de Afsluitdijk versterkt om te blijven voldoen aan de geldende veiligheidsnormen. Bouwcombinatie Levvel is verantwoordelijk voor het ontwerp, de bouw, financiering en het onderhoud van deze versterking voor de komende 25 jaar. Aan de kant van de Waddenzee wordt de dijk verhoogd en voorzien van nieuwe versterkende bekleding. Daarnaast wordt de afvoercapaciteit vergroot, de monumentale spuisluizen gerenoveerd en de vluchtstroken van de A7 verbreed.

ProcessMinded levert in opdracht van Levvel een bijdrage aan dit project op het gebied van Systems Engineering met een V&V procescoördinator en Systems Engineer.

Blankenburgverbinding

De A24 Blankenburgverbinding verbindt de A20 en de A15 met elkaar en verbetert de bereikbaarheid van de regio Rotterdam. De Blankenburgverbinding loopt vanaf de A20 onder de Nieuwe Waterweg door en wordt aangesloten op de A15. Dit gebeurt door middel van een zinktunnel. Het project omvat ook de aanleg van de twee knooppunten en het verbreden van de A20 tussen de A24 en het Kethelplein. Om de barrièrewerking van de weg te verminderen en daarmee de leefbaarheid van het gebied te vergroten, is voor de inpassing van de weg aan de noordkant gekozen voor de aanleg van een landtunnel.

Een coördinator V&V van ProcessMinded zorgt, vanuit onze expertise op het gebied van Systems Engineering, in opdracht van BAAK B.V. voor de aansturing en beheersing van het gehele SE-proces en het opzetten en begeleiden van digitale keuringsprocessen.

Sterke Lekdijk

De Lekdijk beschermt een groot deel van Midden- en West-Nederland tegen overstroming. Als de Lekdijk doorbreekt kan een groot deel van de Randstad overstromen. Daarom wordt de dijk tussen Amerongen en Schoonhoven versterkt over een totale lengte van 55 km. Zo is de dijk ook in de toekomst voldoende veilig en voldoet aan de normen die sinds 2017 gelden.

Het dijkversterkingstraject omvat meerdere deelprojecten en is aanbesteed volgens de Europese aanbestedingsvorm Innovatiepartnerschap. Mourik Infra B.V. is één van de innovatiepartners en verantwoordelijk voor het deelproject Salmsteke. Salmsteke loopt over 2 km vanaf de Rolafweg Zuid tot aan het dorp Jaarsveld. Dit project haakt aan bij een bredere gebiedsontwikkeling: Salmsteke Ontkiemt! Door de dijkversterking te combineren met kansen voor recreatie en natuur, kan het gehele gebied in één keer worden aangepakt. 

ProcessMinded ondersteunt in dit project in opdracht van Mourik Infra vanuit de expertises Systems Engineering en projectbeheersing en werkt samen met de procesmanager op het gebied van projectbeheersing met oog voor de omgeving.

Loop- en fietsbrug Aarkanaal

In opdracht van de Gemeente Alphen aan den Rijn werkt Van Boekel aan het ontwerp en de uitvoering van een loop- en fietsbrug over het Aarkanaal en de naastgelegen provinciale weg. De brug zorgt voor een betere verbinding van het provinciale fietsroutenetwerk en het naastgelegen recreatiegebied de Zegerplas. Bij het design van de brug is rekening gehouden met de bestaande waarden van het gebied. Het uiterlijk van de brug is rustig en strak, waardoor het mooi opgaat in de omgeving.

Van Boekel maakt gebruik van ProMiSE en ProcessMinded ondersteunt Van Boekel vanuit onze expertise op het gebied van Systems Engineering bij het doorlopen van ons 10-stappen model voor Systems Engineering. Hieronder valt ook het analyseren van de contractdocumenten, het opzetten van de projectstructuren (WBS, SBS), en het coördineren van verificaties.

Gemeente Rotterdam

Het ingenieursbureau van de Gemeente Rotterdam werkt middenin de stad aan diverse bouwprojecten. Van kleine rioolwerkzaamheden tot het herinrichten van buitenruimtes zoals de Coolsingel en als leverancier van informatie. 

ProcessMinded heeft van de Gemeente Rotterdam de opdracht gekregen onze expertise op het gebied van Systems Engineering in te zetten. De projecten moeten hierdoor duurzamer, veiliger en meer omgevingsbewust worden. ProcessMinded ondersteunt het ingenieursbureau met een adviseur Systems Engineering voor de realisatie van de klanteisen specificatie (KES), systeemspecificaties en het inrichten en beheren van de SE-applicatie in Relatics.